آموزش مقدماتی نصب انواع کرکره اتوماتیک

آموزش مقدماتی نصب  انواع کرکره اتوماتیک ، برقی یا هوشمند

درب اتوماتیک پارکینگ10

عناوین مطالب ازائه شده :
1 – معرفی کرکره اتوماتیک ، برقی یا هوشمند
2 – معرفی انواع گوناگون کرکره اتوماتیک
3 – بخش های مختص هر نوع کرکره
4 – بخش های مشترک در تمامی انواع کرکره اتوماتیک

 بخش اول :

معرفی کرکره اتوماتیک ، برقی یا هوشمند :
به درب های کرکره ای که از طریق ریموت کنترل و به صورت اتوماتیک کنترل می شوند ، کرکره اتوماتیک گفته می شود که اغلب در یکی از محیط های زیر استفاده می شود :
*  فروشگاه ها
*  انبار های تجاری و صنعتی
*  پارکینگ های مسکونی و تجاری
*  سالن ها
*  کارگاه ها و کارخانه ها
*  سیلو ها و محیط های صنعتی
بخش دوم :
معرفی انواع گوناگون کرکره اتوماتیک :
*  – سیستم مرکزی  ( MC ( central Motor یا  سیستم سنترال :
این سیستم با قرار گرفتن موتور در وسط و روی شفت ( لوله ای که تیغه های کرکره دور آن و کاسه فنر های متصل به آن می پیچد ) موجب گردش آن می شود. چند کاسه فنر و شفت در این سیستم ادغام شده اند. کاسه فنر ها بالا و پایین کردن تیغه ها را برای موتور تسهیل می کنند . شایان ذکر است که استفاده از این سیستم کاملا منسوخ شده و سیستم های توبلار و ساید به عنوان گزینه های جاگزین ، عملکرد بسیار بهتر و به صرفه تری دارند .
نقاط ضعف سیستم سنترال یا مرکزی :
– به علت وجود کاسه فنر دور شفت، قطر فضای لوله مرکزی که تیغه ها دور آن می پیچند بسیار زیاد بوده و به همین علت تیغه ها در موقع بسته شدن کرکره حجم بیشتری را نسبت به دو مدل مشابه اشغال می کند .
– در صورت شکستن فنر ، نیاز به تعویض یا تعمیر می باشد در صورتی که در دو مدل دیگر فنر کلا حذف شده است
– قبل از نصب این سیستم ، فنرها حتما باید کوک شوند . – زمان بر بودن نصب و خدمات برای این سیستم یکی دیگر از معایب این نوع کرکره است
*  – سیستم توبولار ( Tubular ):
این سیستم از یک موتور استوانه ای شکل با طول حدود 50 cm استفاده می کند که از یک طر ف شفت ، داخل شده و به وسیله پیچ به آن محکم و ثابت می شود. چرخش بخش متحرک موتور شفت را به گردش در می آورد و باعث جمع شدن تیغه ها به دور شفت یا باز شدن آنها می شود . با توجه به محدودیت فضای موتور ، این نوع کرکره برای درب های با مساحت کوچک یا متوسط استفاده می شود.
*  – سیستم ساید یا صنعتی ( Side ):
کرکره اتوماتیک با موتور ساید ، به دلیل قرار گرفتن موتور بیرون از لوله و عدم وجود محدودیت فضا برای موتور ، دارای موتورهایی قوی تر هستند که انها را برای درب های بزرگ و صنعتی و یا درب های با تردد زیاد تبدیل به یک گزینه

ایده ال می کنند .

در این مدل نیروی محرکه موتور از طریق چرخ دنده و زنجیر به شفت منتقل می شود و باعث چرخش شفت و باز یا بسته شدن کرکره می شود .
بخش سوم
بخش های مختص هر نوع کرکره :
در این بخش به معرفی بخش ها و قطعاتی که مختص هر یک از 3 سیستم فوق است می پردازیم.
1 – سیستم مرکزی  ( MC ( central Motor یا ( سیستم سنترال)
بخش های اختصاصی سیستم سنترال عبارت اند از :
* -موتور مرکزی : این نوع موتور هم از لحاظ شکل و هم از لحاظ جا ، نحوه بسته شدن و کارکرد از سایر موتر ها متمایز است .
* – شفت : در مدل مرکزی ضخامت شفت از سایر مدل ها کمتر است .
* – کاسه فنر ها : این قطعه صرفا در مدل سنترال یا مرکزی وجود دارد .
* – ناودانی  : این قطعه نیز صرفا در این سیستم وجود دارد و در مدل های جدید با
قطعه ای به نام پلیت جایگزین شده است
در این سیستم شفت از طریق پیچ یا جوش دادن بر روی دو عدد ناودانی که حدودا 15 سانتی متر طول دارند ثابت می شود که البته ناودانی ها هم باید از طریق جوشکاری بر روی دیوار محل نصب ثابت و محکم شوند . ضمنا کاسه فنر ها در جای خود ثابت هستند یعنی به چپ یا راست نمی روند. وشامل 2 بخش می باشند. بخش اول ، ثابت و بدون چرخش به شفت متصل شده اما بخش دوم امکان چرخش دارد. یک فنر در داخل هر کدام از کاسه فنر ها وجود دارد که فنر از یک سو به بخش ثابت و از سوی دیگر به بخش متحرک متصل است . با چرخش بخش متحرک از یک سو فنر کوک و از سوی دیگر باعث باز شدن فنر می شود . که نصب و راه اندازی این سیستم مستلزم دقت زیاد در هنگام نصب است به طوری که با قرار گرفتن شفت و فنرها در جهت درست با پایین رفتن ککره فنر کوک و با بالا رفتن آن فنرها باز می شوند . که این روش باعث تسریع و تسهیل هنگام بالا آوردن کرکره توسط موتور می شود . به دلیل نصب موتور سنترال در روی شفت و اتصال تیغه ابتدایی به کاسه فنرها و تاج موتور ، با شروع گردش موتور تیغه ابتدایی و سایر تیغه ها که به تیغه ابتدایی متصل هستند ، شروع به حرکت می کنند و باز یا بسته می شوند .
2 – سیستم توبولار ( Tubular ):
این سیستم دارای 2 بخش اختصاصی می باشد که به شرح ذیل می باشند :
*  – موتور توبولار : این موتور نیز به دلیل قرار گرفتن درون شفت ، دارای کارکرد و ظاهری متفاوت از سایر موتور ها می باشد .
* –  شفت : شفت این مدل نیز با مدل های دیگر متفاوت است . ترتیب ضخامت شفت در مجموع سه مدل به شرح ذیل می باشد .
* –  سیستم ساید > سیستم توبولار > سیستم سنترال
* –  دو عدد پلیت
* –  یاتاقان
* –  اند کپ
* –  ستاره ای
این مدل برخلاف سیستم سنترال که شفت ثابت بود و بخش متحرک کاسه فنر ها چرخش داشتند؛به شفت امکان چرخیدن می دهد. در واقع بخش اعظم موتور داخل شفت می رود و به وسیله پیچ به شفت متصل می شود. با شروع به کار موتور ، بخش متحرک موتور که به شفت متصل است شروع به حرکت می کند که باعث چرخش شفت و اولین تیغه می شود . این نوع کرکره به دلیل وجود موتور داخل شفت و جمع شدن تیغه ها مستقیما به دور شفت ، فضای
کمتری نسبت به مدل مرکزی اشغال می کند .
برای فراهم آوردن امکان چرخش درجا برای شفت ، دو عدد پلیت توسط نصاب به دیوار یا محل نصب به صورت کاملا محکم متصل می شوند که به یکی از پلیت ها قطعه ای به نام ستاره ای متصل می شود که بخش ثابت موتوردرون آن قرار گرفته و محکم می شودو سپس برآمدگی سمت ثابت موتور در این بخش ثابت می شود . سمت دیگر شفت نیز قبل از سوار شدن شفت روی پلیت ها به قطغه ای به نام اند کب متصل شده و انتهای میله اندکب نیز به قطعه ای به نام یاتاقان که دارای بلبرینگ است متصل می شود .
در هنگام نصب ، بعد از قرار دادن بخش ثابت موتور در داخل سوراخ ستاره ای ، سمت دیگر شفت را که در واقع یاتاقان می باشد به پلیت متصل می کنیم که این حالت اتصال موتور و شفت در هنگام چرخش موتور باعث چرخش شفت و نهایتا حرکت تیغه ها به دور شفت می شود .
3 –  سیستم ساید یا صنعتی ( Side ):
بخش های اختصاصی سیستم ساید عبارت اند از :
* –  موتور ساید : این موتور نیز به خاطر طراحی متفاوتی که برای فراهم آوردن قدرت بیشتر می باشد ، با موتورهای مدل های دیگر متفاوت می باشد
* –  شفت : شفت در این سیستم به ضخیم ترین حالت خود در بین سه مدل می رسد .
* –  دو عدد پلیت : با توجه به این که در این سیستم موتور ساید نیز علاوه بر شفت بر روی
پلیت ها سوار می شود ، پلیت های این مدل از مدل توبلار بزرگ تر می باشند .
بخش چهارم :
اجزا و قطعات مشترک در هر 3 سیستم :
1 – تیغه ها : جنس : آلومینیوم ، گالوانیزه و نانو کامپوزیت
اکثر تیغه های موجود در بازار از جنس آلومینیوم می باشند .
2 – پل : بدون پل ، 1 پل ، 2 پل : این قطعه برای هر چه بیشتر کردن استحکام تیغه می باشد و در ابعاد 40 تا 155 میلی متر ساخته می شود . در حال حاضر تیغه 50 بیشترین استفاده را دارد .
این تیغه ها در طیف های رنگی مختلف و با رنگ های پودری الکترواستاتیک کوره ای رنگ آمیزی می شوند و معمولا 3 رنگ سفید ، کرم و نقره ای به صورت آماده توسط کارخانه سازنده تهیه می شود و برای آماده سازی سایر رنگ ها نیز از تیغه های خام استفاده می شود .
– 3  انحنا ( تخت یا قوس دار ) :
هم اکنون نوع قوس دار بیشترین استفاده را دارد به علت اینکه به راحتی به دور شفت و رول تیغه ها می پیچد .
4 – پانچ کرکره :
بسته به نیاز و سفارش مشتری برای دیده شدن آنسوی کرکره ، پانچ به صورت دایره و مستطیل و معمولا در کرکره های تک جداره ایجاد می شود .
5 – تیغه انتهایی :
از آنجا که آخرین تیغه کرکره معمولا در معرض ضربه قرار می گیرد و همچنین بسته به خواست مشتری ممکن است نیاز باشد بر روی آن قفل نصب شود ، از یک تیغه صاف و محکم استفاده می شود .
6 –  لاستیک انتهایی :
این لاستیک برای کم کردن ضربه هنگام بسته شدن و برخورد با زمین استفاده می شود و همچنین باعث تمیز ماندن تیغه انتهایی می شود .
7 – کیس :
این قطعه با قرار گرفتن در دو سمت تیغه ها و نگهداشتن آنها در یک راستا ، مانع جابجایی تیغه ها در راستای عمودی می شود .
8 – دو عدد ریل به همراه واشر مویی :
برای ثابت نگه داشتن تیغه ها در یک مسیر ثابت در موقع باز یا بسته شدن ، دو عدد ریل در دو طرف تیغه ها تعبیه شده و برای جلوگیری از خش افتادن بر روی تیغه ها موقع باز یا بسته شدن ،
از واشر مویی استفاده می شود که به علت جنس خاص آن و نرم بودنش ، مانع از به وجود آمدن خط و خش بر روی فریم می شود . ضمنا ریل ها معمولا همرنگ تی غه ها انتخاب می شوند .
9  – برد یا رسیور یا کنترل باکس :
کنترل و مدیریت کرکره اتوماتیک به وسیله برد کنترل باکس انجام می شود. امکانات برد :
* –  سوکت چشمی : سوکت چشمی برای تمامی مدل ها قابل نصب نمی باشد .
* –   چراغ چشمک زن ( سوکت فلاشر ) : این قطعه نیز برای تمامی مدل ها قابل نصب نمی باشند . بعضی ها ندارند یعنی قابلیت نصب فلاشر برای آنها وجود ندارد .
* –  سوکت موتور : این سوکت در تمامی انواع مدل ها استفاده می شود و سیم های موتور به آن متصل می شود .
* –  سوکت برق : این سوکت برق برد و تک تک اجزای الکتریکی کرکره برقی را تامین می کند .
* –  دکمه تایم : زمان کارکرد موتور و بسته شدن اتوماتیک کرکره را می توان از طریق دکمه تایم تنظیم کرد ، هرچند که بعضی از برد ها قابلیت نصب Autoclose را ندارند .
* –  دکمه LRN : این دکمه برای اضافه کردن یا حذف کردن ریموت استفاده می شود .
* –  دیپ سوییچ : این قطعه نیز در دو مدل دو دکمه و سه دکمه عرضه می شود .
10 – یک جفت چشمی :
چشمی معمولا در درب های پارکینگی استفاده می شود و در صورتی که درب در حالبسته شدن باشد و مانعی زیر آن باشد درب را متوقف کرده و باز میکند . شایان ذکر است که در صورت نیاز به استفاده از چشمی باید از بردی استفاده شود که قابلیت نصب آن را داشته باشد .
11 –  فلاشر :
چراغ چشمک زن یا فلاشر فقط در درب های پارکینگی استفاده می شود و برای اطمینان مصرف کننده از رسیدن و اجرای فرمانش کاربرد دارد .
12 –  ریموت کنترل ( فرستنده ) :
به وسیله دکمه های ریموت می توان کرکره اتوماتیک را کنترل کرد. ریموت باید با برد ست شود .

Tags

You may also like...

One thought on “آموزش مقدماتی نصب انواع کرکره اتوماتیک”

  1. مدیر گفت:

    آموزش مقدماتی نصب انواع کرکره اتوماتیک ، برقی یا هوشمند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تبلیغات

adsads

تبلیغات

adsads

تبلیغات

adsads